Grejet

Klubbens kajak er DIN kajak

Klubbens kajakker er nummererede og du vil ud fra dette nummer og listerne i klubhuset, kunne få et overblik over de forskellige kajaktyper og sværhedsgrad.

Kajakker er nogle små fine både, der ikke vejer ret meget. Det siger derfor sig selv, at de ikke er ret robuste, og at det er vigitgt at vi passer godt på dem.

Her er nogle retningslinjer for, hvordan vi behandler grejet, så det holder længst muligt:

• lær at bære kajakken rigtigt, så du har kontrol over den og ikke støder mod noget.
  • Smid ikke kajakken fra dig ned på vandet, men læg den langsomt og forsigtigt. Ellers risikerer du, at bunden bliver trykket op, dækket trykket ned og kajakken flækker i samlingen.
  • Læg ikke kajakken så den kun er understøttet under sædet, da det også kan trykke bunden op.
  • Læg aldrig kajakken på roret, så flækker det.
  • Når du spænder sædeskruen i turkajakken, så spænd den ikke hårdt til. Og mas ikke på, sædet, mens du spænder. Sædet skal kun sidde så fast, at ddet bliver siddende, selvom du måske ikke selv gør det.
  • Undgå at ro på for lavt vand hvor der kan være sten og muslingebanker, der kan beskadige kajakkens bund og ror. Kommer du alligevel ind på lavt vand, så hold lav fart og hold godt udkig. Stå evt. ud af kajakken og træk/løft den indtil der er dybt nok igen.
  • Undgå at ro op på stranden. Ved klubben benyttes broen, ellers foregår ned- og udstigning i vandkanten, hvor kajakkens bund er fri af sandbunden.
  • Når kajakken skal tages op, og der måske er kommet vand i den, tømmes vandet ud FØR du løfter kajakken op. Løft ALDRIG kajakken i cockpitkanten hvis der er vand eller bagage i den. Du kan måske godt klare det, men kajakken kan ikke. Find i stedet én der vil hjælpe dig.
  • Når kajakken er bordfyldt og den skal tømmes, lægger man den på siden og trækker LANGSOMT op i cockpitkanten henhodsvis for og agter.
  • Er kajakken kun lidt fyldt med vand, trykkes den FORSIGTIGT ned "på næsen" hvorved vandet vil løbe derned. Når vandet er samlet i "næsen", vendes kajakken forsigtigt om, og vandet vil løbe ud af cockpittet.

Skulle du være så uheldig, at du kommer til at skade en kajak, udfylder du en "skadeliste", putter den i postkassen neden for trappen og hænger en "Defekt" seddel på kajakken. Det samme gælder selvfølgelig hvis du opdager en skade du ikke selv har lavet. Kajakken må ikke bruges før den er repareret. Og det er du i øvrigt velkommen til at hjælpe med.