Hvem er vi

Svendborg Kajakklub er en ældre dame, født i 1934 af en flok idealistiske pionerer. Klubben består af ca. 165 aktive medlemmer, hvoraf de ca. 30-40 må betegnes som meget aktive, nogle udvalg der sørger for en række praktiske ting og en bestyrelse på 7 personer, inkl. suppleanter.

Klubben er en idrætsforening i traditionel forstand, som er baseret på frivillig, ulønnet arbejdskraft. Som medlem af Svendborg Kajakklub er du samtidig medlem af DKF (Dansk Kano- og Kajakforbund), DIF (Danmarks Idræts Forbund), DGI (Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger) og SIS (Svendborg Idræts Samvirke).

Mulighederne i Svendborg Kajakklub er mange, -både på vandet og på landjorden. Vi forsøger både at holde fast i traditioner og samtidig tænke nyt i forhold til udviklingen i samfundet og indenfor kajaksporten. Selve aktivitetsniveauet er dog altid et billede af, det engagement medlemmerne selv yder.

Ud over betaling af kontingent forventes det af medlemmerne, at de bidrager til løsningen af de praktiske opgaver såsom vedligeholdelse af klubben og klubbens kajakker. Derudover er det en god idé at være opsøgende blandt de øvrige medlemmer for at få det fulde udbytte af kajaksporten og klubbens muligheder.

Vi håber at Svendborg Kajakklub kan give dig en masse udfordringer og fornøjelige timer, -både på det sportslige og det sociale plan.

Til gengæld håber vi også, at du har lyst til at deltage i klubbens fælles liv, både hvad angår aktiviteter på vandet, praktiske opgaver og engagement i klubbens eksistens nu og i fremtiden.

Hvorfor ro kajak?

Indfaldsvinklerne til at ro kajak kan være mange.

Det kan være lysten til konkurrence, lysten til at færdes på egen hånd i det Sydfynske Øhav eller lysten til at færdes ude på vandet med en flok ligesindede - i et sindigt tempo med tid til kaffe og madpakker.

For de fleste medlemmer af Svendborg Kajakklub er det nok en kombination af de nævnte ting.

Et fælles træk for de mennesker, der vælger at ro kajak i en klub er, at de er en flok individualister, som sætter pris på de meget få bindinger og begrænsninger, der er ved sporten.

De er dog ikke mere individualister end, at de sætter pris på det sociale fællesskab og de muligheder og faciliteter organiseringen i en klub betyder.

Svendborg Kajakklub ligger perfekt. Sundet giver en vis beskyttelse, samtidigt med at mulighederne for at tage på opdagelse ude på de omkringliggende øer er indenfor rækkevidde.

Svendborg Kajakklubs logo er revideret og bestemt på general forsamlingen i 2020.